Book # Most Common Question Asked By Non Muslims


Hai and assalammualaikum


 

Teringat time pergi Vietnam, pelancong dari australia tanya macam-macam kat aku time waktu makan. At that time, kitaorang tak makan la. sebab kita tahu tak halal. even takda serve pork pon. Dalam minda mereka, orang islam tak boleh makan pork sahaja. tapi mereka tak tahu, kita tak boleh suka suka hati makan ayam yang tak di sembelih dengan cara islam. pelancong korea keep asking me.. why? ini kan halal.. *katanye sambil hulurkan makanan sambil siap-siap tolong lipatkan makanan  tu macam popia. hehe* aku hanya senyum dan explain satu per satu. Warga jepun pula tanya kenapa perempuan islam kena pakai tudung. aku pon elaborate la satu per satu. tanya lagi..kenapa orang islam kena puasa sebulan. tak letih ke puasa sebulan. aku ketawa sambil explain satu per satu. hah, ingat senang ke nak berdakwah pada orang bukan islam. berpeluh juga aku nak jawab soalan diorang neh..kecek omputih pulak. dah la english pon tunggang langgang ni. 

kalau la dapat diputarkan balik masa, ingin aku hadiahkan buku ni kat diorang. semua soalan diorang tu dah terjawab secara detail kat sini. terkadang sedikit upset sebab tak boleh meyakinkan mereka. huhu. 

time ni terliur aku tengok diorang makan. tempting sungguh. diorang cakap sedap, rugi tak makan..sambil ketawa-ketawa kat aku. hek. saja la tu..huhu. by the way, sangat best bila bertukar-tukar pendapat, pengalaman, pengetahuan dengan mereka yang berbeza budaya dan negara. 

*ehem. kat situ, aku je la paling muda.hahaha*

okeh. setakat ni je la yang mampu tulis. tunggu di lain hari. jaga diri. Ingat Allah selalu. 

Wassalam.
 


No comments:

Post a Comment