Makna Cinta Kita by Fatimah Syarha


Hai and assalammualaikum wbt

The past weekend have been totally awesome. Date dengan orang-orang tersayang. hihi. Kira nak cakap kat sini, hari minggu penuh pengisian yang bermakna la. cecece. Tatkala kawan-kawan sekelas aku dah balik kampung, aku keseorangan dalam bilik. " takpe takpe. i wish i had meaningful weekend la kan " *monolog dalaman. So, hari jumaat agie datang pick up kat shah alam then terus shoot ke UM untuk menetap di sana ye. 

Then, hari sabtu baru la event bermula. "Makna Cinta Kita". hiks! jiwang benor bunyinye. The event was held at IMU which is known as International Medical University. A very nice place macam high school musical punye citer.hihihi.

Penceramah bagi "Makna Cinta Kita" ialah Ustazah Fatimah Syarha. Subhanallah, sangat la cute orangnya. suara pon cute. Kira sape yang tengok, pasti " haih. comelnya dia".




Antara pengisian yang boleh di kongsi :

Apakah yang di maksudkan dengan cinta? Ibnu Qayyum mendefinisikan cinta dalam 3 kategori. Yang pertama cinta itu ibarat singa dan pedang. Yang kedua cinta boleh menjadi bencana yang besar dan yang ketiga cinta boleh jadi arak yang memabukkan. Antara 3 kategori ni, yang mana satu kita nak pilih? dah tentu yang pertama, dimana hubungan kita dengan Pencipta kita. 

3 jenis cinta yang di sebut Ibnu Qayyum ialah, cinta kepada Allah, cinta kerana Allah dan cinta bersama Allah

Bagaimana pula cinta terhadap manusia? Cinta itu satu fitrah. Setiap manusia ada naluri sebegitu. Untuk mencari cinta yang halal, jauhilah zina dan hormati lah wali.

ahah, kalau nak info lebih sikit...boleh terus ke blog ustazah..wee ^.^



<3 
Ustazah Fatimah Syarha
first time kenal Fatimah Syarha bila baca buku "Pemilik cintaku" time diploma.
 best!!
Alhamdullilah, Allah temukan dengan penulis buku tu. =D


Bahagia itu bukan destinasi
yang belum pasti
bahagia ada setiap hari
dinikmati oleh hati

Bahagia anugerah Ilahi
berhak dimiliki
buat siapa yang mencari
dengan petunjuk hakiki

Bahagia perlu diciptakan
bukan sekadar diangankan
dalam setiap keadaan
dalam setiap kesempatan

Usah terus sengsara
bahagiamu di depan mata
ciptakanlah bahagia
dan sebarkan bahagia
FATIMAH SYARHA



by the way, congratulations pada penganjur. buat pengetahuan semua, event ni dianjurkan oleh MSOC from IMU. sangat kagum dengan penganjur. sebab diorang ni tak ramai. tak sampai 30 orang pelajar medic muslim yang belajar kat situ. agak struggle kan. yang lain semua non-muslim.


so, selesai event. kami terus berjimba plak.hihi. the best part, kami makan kt seoul garden dari pukul 6 petang sampai pukul 10 malam. makanlah sebanyak yang mungkin. syok sungguh. sampai badan bau hangit BBQ. wuwuw




yang ni sangat sedap.



nak pergi lagi !


ok. tu je la kot.
mengantuk sudee..
next entry: Usrah =D

 last word :

" Change is never easy. You fight to hold and you fight to let go"

: )



1 comment: