Surabaya, Indonesia - Part 1

Hai  and Assalammualaikum.

Jumaat yang lepas, aku dan kawan sekepala telah bertolak ke Surabaya. Ingatkan tak jadi trip kali ni, akhirnya jadi juga. Pada mulanya aku tak nak pergi, tapi diorang ugut tak nak pergi if aku tak pergi. haha. Everything pada aku time tu (tiket, contact no, info, etc). *takpe, lepas ni dah tahu macam mana nak arrange kan* Banyak halangan yang perlu di tempuh. chewah. Plan asal mahu ke Bandung, tapi time tu tiket ke Bandung mahal sangat. Akhirnya aku cari tiket paling murah time tu. SURABAYA. RM200 pergi dan balik. Aku booked bulan november tahun lepas. Time tu tak tahu apa yang bestnya kat surabaya ni. Main beli je tiket sebab ktaorang dah lama tak pergi vacation sama-sama. Last vacation adalah Singapore. Google punya google, oh.... MOUNT BROMO such an amazing place! So, macam biasa aku kena arrange kan aktiviti. haha. Memang banyak research nak kena buat. Memandangkan ini backpacker trip. So segalanya mahu murah dan selamat.

Ok. mari lihat perjalanan kami kat sana.

12 April 2013 (Jumaat)

6.00 am : Depature at LCCT

Me, Yana, Auni & Agie
Actually kami sampai dalam pukul 3 pagi. Terima kasih kepada kazen Auni sebab hantar kami. Yup, hanya kami berempat sahaja.

9.30 am : Arrive at Juanda Airport Surabaya

Surabaya, Indonesia

Masa dari Malaysia ke Surabaya hanyalah 2 jam 30 minit. Surabaya lewat sejam dari Malaysia. Airport mereka not bad la.  Sesampai je di airport, ada orang menunggu dah. Mas Juned. Yup, kami amik pakej ke Bromo. Memandangkan perjalanan kami singkat, kami perlu amik pakej ke Bromo. If nak pergi sendiri, agak bahaya dan take time. Perjalanan mengambil masa 4 jam. Lagipun banyak menyinggah ke tempat lain.

Aku ada gap nak buat research. Aku banyak berbalas email dengan travel agency dekat sana. So, dari pemerhatian, aku tengok Bromo Adventureland paling murah dan dapat feedback yang baik dari pelanggan. Balas email pon cepat! Owner dan supir yang bawa kami ke sana sangat baik. Owner travel agency ni akan call supirnya setiap kali kami buat aktiviti dan akan tanya kami ok ke tak.

10.00 am : Lapindo Mud
Kami terus shoot ke Lapindo Mud. Nak masuk ke Lapindo Mud ni bayar Rp50,000
(Rp50,000 / 4pax = Rp 12,500). Kiranya seorang kena bayar dalam RM4 je.

Lapindo Mud

From Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Sidoarjo_mud_flow

"The Sidoarjo mud flow or Lapindo mud is a mud volcano that has been in eruption since May 2006. It is the biggest mud volcano in the world, created by the blowout of a natural gas well drilled by PT Lapindo Brantas, although company officials contend it was caused by a distant earthquake. In August 2012, Geologists definitely stated that the Sidoarjo mudflow was caused by drilling operation misconduct which only used a quarter of the height of drilling wallpipe and was not caused by an earthquake 275 kilometers away. This was stated by a Constitutional Court concerned with the National Budget to bear a part of the disaster fund"

12.00 pm: Durian Place

Takda beza antara durian Malaysia and Indonesia.3 biji Rp 48,000 = RM 14

1.00 pm : Lunch di Haji Asri

Nasi Soto Madura, Nasi Rawon, yang satu lagi tu lupa. hehe

ok. sangat sedap. nampak simple. tapi sedap gila weh. murah je makan. dalam RM 7 macam tu.

2.00 pm: Rest di rumah Mas Wawan. Our travel agency di Mount bromo

Husband & wife
Sesampai je di rumah Mas wawan, kami terus solat dan borak-borak. Sempoi sangat. So, kami bayar payment di sini. Payment untuk ke Mount Bromo sebanyak Rp800,000 (RM251.70).

4.00 pm : Homestay and rest

memang bagus budak ladang datang kat sini.

pemandangan dari homestay kami. esok kami akan ke puncak :)

Auni and Yana
entah apa yang dibincangkan
our homestay yang comel. ok la bagi orang bujang.

Then kami balik tidur sebab tak cukup tidur. Bangun bila dekat nak maghrib. hehe.

8.00 pm : Dinner

kuantanese girlpreng

tak tahu menu apa. best juga.
 Kami dinner di Hotel Cemara Indah. Syok. Budget dalam RM15 sorang.

11.00 pm : Sleep

Lepas makan terus balik tidur. Letih yang amat. Sebab perjalanan yang jauh dan tak cukup tidur. Esok, pagi-pagi lagi kami kena kuar. Pukul 3 pagi dah kena bangun untuk pergi ke Mount Bromo.

Costing (Hari pertama)
Makan : RM22
Pakej ke Bromo : RM251.70
Entrance fee ke Lapindo Mud : RM4

TOTAL :  RM277.70

So, jumpa next entry nanti.

1 comment:

1. arghhh..rse geram tiket flight mahal...
    next kne g jgk sni..tp nk try xamik agent..huhuuh